Wednesday, May 16, 2012

Special for *~ryuhei~* peta SCS ke MHM

peta ringkas perjalanan dari SCS ke MHB

soalan daripada Ryuhei..

*~ryuhei~*May 15, 2012 at 9:17 PM salam, saya nak tanya ttg perjalanan MCo dari airport melbourne ke MHM. lps naik skybus MCo ada ride tram, so which tram station utk sampai ke MHM? saya & kawan nak backpack ke Melbourne jadi nak cuba cut cost, taxi mahal :) harap MCo dapat share, tx! 


MCo:

thank you ryuhei ok, daripada airport melbourne, naik skybus ke Southern cross Station.(SCS) actually ada 2 pilihan, dan amat rumit sedikit. pertama, ambil tram dari SCS dan pergi ke Flinders Street Train Station (FSTS). dan dari situ boleh beli tiket baru tram ke windsor. and ryhei boleh rujuk peta yang MCo tunjukan tu. kedua: ryuhei boleh jalan kaki daripada SCS ke FSTS, dan perjalanan maybe memakan masa dalam 30minit, lebih kurang hampir 3km. tapi amat menyeronokan dengan persekitaran, letih tapi still enjoy. jalannya? stop terakhir skybus (sebelahan dengan etihad stadium. keluar daripada hentian bas tersebut menuju kauter tiket tram. (hehehe kalau tengok peta laluan tram tu, memang pening kepala). kalau nak jalan kaki, keluar dari SCS sebelah kiri, then ambik sebelah kanan.. ryuhei akan melalui tempat parking basikal seperti MCo tunjukan dalam gambar tersebut, dan teruskan ke hadapan, traffic light pertama (tepi bangunan SCS) dan akan jumpa traffic light ke 2. traffic light ke 2 ni ambil kiri, dan terus maju ke hadapan. sehingga akan jumpa FSTS. yang ni mungkin jauh sedikit. dan dari situ ambik tram, ke windsor iaitu kena tunggu tram dari kiri hendak ke kanan (bahasa mudah). MHM kena berhenti di hentian no. 27. dari hentian tu ada simpan 4. dan perlu jalan kaki sejauh 500 meter lebih kurang. 




ryuhei..
untuk berjalan kaki.
secara ringkas, dalam gambar 1, daripada SCS terus ke traffic light ke 2. (traffic 1 adalah di tepi bangunan SCS tu. tengok panah yang MCo lakarkan. ambik ke kiri dan terus maju ke FSTS. (tengok dan boleh bayangkan jarak perjalanan)

dan daripada FSTS ni kena ambil Tram. agak jauh juga, dan tiket boleh di beli, kalau tak silap dalam AUD3.80 dan tiket ni sah sehingga 3 pagi hari tersebut(kalau beli tiket pada waktu malam. atau dalam AUD7.70 (semua kos tu dalam lingkungan, lupa dengan tepat) tiket yang di beli pagi atau untuk perjalanan seharian hari seterusnya.
hentian tram tu, ialah no 27. TETAPI ingat jangan naik tram yang bernombor (kalau tak silap - will update later) no. 1, no 8, dan no 72, sebab tram ni tidak stop atau lalu ke hentian no 27. atau ryuhei boleh rujuk peta route tram ni kat dalam stesen. sorry tidak berapa ingat. (ada kawan yg MCo pergi tu kata no tram 1, 3, dan 72

2 comments:

*~ryuhei~* said...

thanks so much MCo for sharing! :)

dirafum MCo said...

u r welcome... just share what i know... no more than that....
hope this can usefull and can help you... atleast u know that street....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...