Wednesday, January 16, 2019

KENALI PENIPUAN KETIKA DI LUAR NEGARA

Kaedah-kaedah penipuan di Negara yang dilawati

Sengaja untuk berkongsi pengalaman yang di alami sendiri oleh MCo dan juga rakan taulan... semoga ia menjadi pedoman pada kaki-kaki travel di luar sana....



Vietnam

Terutama di Ho Chi Mihn. 
Dalam catatan dan pengalaman kawan serta MCo sendiri adalah paling banyak kes penipuan di Vietnam ini.... boleh dikatakan setiap tempat penipuan ini terjadi. Kaedahnya ialah.
- Samada beca atau Mutor dengan masing-masing tawaran kos untuk town tour dengan kos yang murah, kalau beca dalam 50,000VDN (kira-kira RM7.50) dan Motosikal RM60. Apabila mereka membawa anda berjam-jam... dan jauh daripada tempat penginapan, mereka akan menyarankan membayar lebih tinggi daripada sepatutnya... ada yang kena sampai RM300 hingga RM600. dengan alasan pembayaran yang diberitahu semasa awal tu adalah bayaran untuk 1 jam sahaja...dan jumlah akan meningkat mengikut jam. MCo pernah dengar pelancong wanita daripada Malaysia kena RM400.00. so nasihat MCo, jangan naik beca atau motosikal jika dia menawarkan harga rendah.
-  Sindiket kedua, menawarkan produk murah, ada sekumpulan akan bawa anda satu tempat untuk barang-barang yang lebih murah daripada harga di pasar Ben Than itu... tetapi diaorang akan bawa anda ke bilik karaoker dan mengurung anda di sana... 
pertama: diaorang akan bawa produk yang mahu itu tapi harga agak mahal dan di paksa beli dengan pistol. atau....
kedua: tiada barangan tetapi rompakan bersenjata.

Note: tidak semua kaki scammer tapi ada juga yang baik-baik, cuma perlu berhati-hati.

Ketahui 15 Tips Paling Penting Melancong Di Vietnam.
.
1. Tak perlu tukar duit RM kepada Dong sebab sekarang ni di Vietnam 99% boleh terima duit dalam Ringgit Malaysia.
.
2. Tinggalkan segala barang kemas anda sebab bila penjual lihat pakai barang kemas, kemungkinan 90% penjual akan naikkan harga barang.
.
3. Pickpocket di sini lebih dasyat dari yang biasa. Jadi pastikan beg sandang belakang di pindahkan ke depan untuk langkah berjaga-jaga.
.
4. Elakkan naik beca, sebab waktu naik diberikan harga lain, bila turun dicaj mahal hingga ratusan ringggit.
.
5. Elakkan naik teksi motor yang tak berdaftar sebab cajnya agak mahal.
.
6. Berhati-hati ketika shopping di Pasar Ben Thanh sebab penjual rata-rata agak kasar lagi-lagi kalau kita saja-saja pegang barang yang mereka jual.
.
7. Kebanyakkan baju size XXL akan dapat size XL tanpa anda sedar sebab kalau tak ada stock mereka akan buat-buat pergi ambil stock semata-mata untuk jahit 1 lagi X bagi jadi XXL.
.
8. Biasa barang yang di display atas meja lebih berkualiti dari barang yang penjual ambil di bawah meja.
.
9. Semasa bayar elakkan convert Dong ke RM atau RM ke Dong di depan kaunter sebab penjual akan caj mahal tanpa kita sedar.
.
10. Hati-hati sebelum beli barang sebab kalau nak minta tukar mereka akan kata “cannot exchange and no refund money.”
.
11. Bila ada penjual offer untuk rasa kacang rebus, elakkan ambil dan makan. Sebab penjual akan terus bungkus 1 atau 2 pot paksa beli dan dicaj dengan harga yang mahal.
.
12. Elakkan beli air yang ada ais di tepi jalan sebab ais kat sini sangat bahaya. Efeknya boleh sampai batuk, sakit tekak dan suara jadi serak-serak.
.
13. Elakkan pergi ke hospital sebab biasa untuk set appointment dengan doktor je akan di caj sehingga 500 usd!
.
14. Kalau ada apa-apa masalah terus refer pada Tour Guide yang bawa anda bersiar-siar di Vietnam.
.
15. #ExtraTips Bila nak beli cuba minta kurang hingga 50% dari harga tawaran. Kalau penjual tak bagi tinggalkan tempat tu, sebab 70% penjual biasa akan panggil semula untuk bagi terus harga yang anda dah minta kurang tadi.
.

Selamat Melancong Dan Melontar Di Vietnam!

Philipina

Jika anda berkunjung dengan 1 atau 2 orang di Manila.... anda akan dikunjungi seseorang yang menawarkan membawa anda ke tempat yang menarik pada keesokan hari nya.. pada hari pertama dia akan bawa anda kesuatu tempat yang dekat2, atau dia akan bagitahu bagaimana hendak pergi ke tempat yang dituju...
Jika anda ada buat perjanjian dan akan berjanji ambik di hotel pada esok harinya...tetapi malam tersebut dia sudah datang menunggu dan mohon wang pendahuluan... tak banyak tapi sikit sahaja atau bergantung.... jika kita bagi, maka esok memang tak nampak lah kelibatnya....

Note: anggap je lah sedekah...sebab biasa diaorang minta tu tak banyak... kalau dalam kiraan Malaysia dalam RM30 mcm tu je... 

China

- Tawar menawar di China jangan sekali-kali jika tiada niat nak membeli, jika diaorang tahu anda tinggal di hotel mana... mereka akan datang ketuk bilik hotel.
- Jika anda menggunakan pakej, adalah satu yang wajib para tourist guild akan bawa ke tempat pembuatan kraftangan diaorang... kalau tak minat, buat muka tak minat terus... sebab ada kaedah mereka akan buat anda terpikat untuk membeli... contoh cincin dan jade.. dengan kata harga di sini sangat murah... contoh harga asal yang di letak ialah RM10,000 tapi dia jual dalam RM1,500 sahaja... nampak macam betul, tetapi kalau beli, bawa pulang ke Malaysia.. harganya kalau RM200.00 pun di kira mahal.

London, Britain

Ada sekumpulan lelaki akan mendekati anda, kononya untuk bertanya sesuatu, tetapi ia sebenarnya adalah penyeluk saku, mereka bergerak secara kumpulan, samada kumpulan itu dipecahkan dan masing-masing memainkan peranan.
pickpocket ni ada beberapa cara iaitu:-
1. Lempar Bayi... biasanya patung sahaja... mereka sengaja lempar patung bayi tersebut kepada anda... anda dengan sportan akan menyambutnya.... secara tak langsung pickpocket akan berlaku.
2. street game... maklumat lanjut seperti di bawah..
3. Menjatuhkan wallet... biasa di letakan di ground.. dan wallet itu seolah-olah di buat adalah mangsa pickpocket... bila anda melepasinya... secara basic atau naluri, anda akan "check" wallet anda.... daripada situ lah pemangsa akan memerhati di mana wallet anda berada.
4. Sengaja tertumpah kotoran atau cairan daripada burung palsu ke baju atau jacket anda... daripada situ, apabila dia cuba lap kotoran jacket anda.... dan masa itu juga lah pickpocket berlaku.

 India
 Ini adalah scammer paling profesional antara dalam banyak-banyak penipuan....
pertama bagi penggemar keretapi... biasanya mereka akan mengatakan bahawa warga asing kena beli tiket untuk warga asing sahaja...biasa tertipu dengan belian online.
sedang kita beratur...kita akan di hampir seorang anggota berpakaian seragam (staff syarikat keretapi).... untuk menuju ke kaunter.... tetapi apabila ingin menempah tiket... penjaga kaunter tunjuk pada screen komputer...tiket habis.. lepas tu bagi cadangan naik bas... orang yang berpakaian seragam tadi bawa ke kaunter bas... tapi kaunter bas juga tunjuk di screen tiket habis.... tapi kemudian cadangkan pemandu persendirian dengan harga berlipat kali ganda...
anda tahu? orang pakaian seragam, kaunter tiket keretapi...kaunter tiket bas.... semuanya adalah palsu....  mereka cipta sendiri..

Lain-lain penipuan yang ada diseluruh Negara yang melibatkan Pelancong Asing

 1. Rantai Persahabatan
biasa berlaku di India... ada sesetengah datang, menawarkan secara percuma rantai atau cincin sebagai tanda permulaan persahabatan... kalau anda menerimanya, pada permulaan tiada apa2, tetapi apabila dia mula intro anda kepada kawan mereka, "pak cik" mereka, "waris" mereka... dari situ lah mereka akan meminta bayaran barangan yang dia bagi tadi. biasa berlaku di India... mesir, Perancis... barcelona dan rome... awas ye....

2. Street Game
Biasanya ia akan membuatkan pelancong untuk melihat trick2 permainan... kita akan lihat agak ramai juga yang melihat persembahan mereka... dan kita salah seorang... tapi AWAS... yang ramai penonton tu sebenarnya adalah orang-orang mereka.... mereka akan tarik anda lebih dekat dengan persembahan... pertama adegan pick pocket akan berlaku... jika tidak... mereka akan seret anda secara tak sengaja dan meminta wang daripada orang2 yang di seret tersebut termasuk anda.... (tapi orang-orang yang diseret bersama anda itu sebenarnya orang-orang mereka juga tapi hanya sekadar lakonan... orang2 yang berlaku tu buat2 bagi duit... pada presenter.... jadi anda tidak terkecuali) di London banyak ni...

3. Bunga untuk teman wanita
jika lelaki.... anda akan didekati oleh perempuan tempatan... yang kononnya mahu berteman... seolah-olah wanita tersebut ingin jadikan anda sebagai bf... sejurus itu, datang lah seorang lelaki membawa bunga biasanya rose... dia menjual bunga rose itu kononnya bf beli untuk gf.. jika tak beli...kononnya lelaki tu kedekut... jadi ramai lelaki tertipu terpaksa beli rose tersebut untuk teman wanita yang baru dikenali... ia tertumpu di negara-negara yang dikategori romantik...biasa di eropah.

4. Duit Balance
Kebiasaan driver taxi... receptionist....waiters....shopkeeper.... akan bagi duit baki pembeliaan dalam nilai similar...atau kecil2... supaya pertama...anda akan memberi tips kepada mereka...kedua... balance tak berapa nak cukup... kebanyakan negara asia mengamalkan trick macam ini.


to be continue......



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...