Monday, June 20, 2011

Aduhaii Nabira ku....

Nabira atau Zafira Sama saja







Oh Nabira ku... sudah 3 tahun aku memiliki mu. Namun tidak banyak perubahan yang dapat aku lakukan.. biasa lah kereta "tangan kedua" sudah tentu banyak masalah, lagi pun umurnya dah pun mencecah 8 tahun. Kalau di kira, sudah banyak wang ringgit yang dibelanjakan ke atas kereta kesayangan ku ini... semakin terlalu di jaga, semakin banyak musibahnya..
Namun bersyukur, aku tidak keseorangan dalam memandu kereta idaman ini, rupa2nya terdapat rakyat Malaysia juga sama seperti aku sehingga mewujudkan kelab khas untuk kereta ini, antaranya www.mychevyclub.com. www.mychevyclub.net. www.ramp-it.net. semua member2 kat dalam club/ forum ini friendly, dan berpengalaman. so banyak masalah kereta aku rujuk pada mereka. Club ini lah yang mengagahi aku untuk terus setia. walhal kalau tiada club ni pun, aku tetap setia dengan Nabira ku.... setakat ini tidak terfikir untuk aku menukarnya.

Now, kasihan Nabira ku, kelihatan semakin usang, semakin terbiar, semakin tidak dijaga, lihatlah sekelilingnya...penuh dengan parut dan luka. antaranya:-


antena radio, lokasi belakang atas atap, getah nya dah tercabut, tetapi ia bukanlah masalah besar.






pecah dan rompong, ini kesan daripada kemalangan yang di rempuh motosikal, 2 bulan yang lalu. tetapi sudah di perbaiki sedikit dan lampu pun dah tukar yang baru.




Error sign, exhaust emission dan InSP. sepatutnya untuk clear ni boleh guna Tech 2 (boleh dikatakan alat/gadget/komputer untuk check secara elektronik masalah kereta). tapi ia dah selesai dengan bantuan "btsix" (arzo ahmad). salah seorang ahli kelab. masalah ni mungkin berpunca daripada O2 sensor, ekoran ketidakstabilan pembakaran petrol...agak2 je..hehehe.





jom tengok kat dalam. Pasal Kelambu tu, semua orang sedia maklum (ahli club chevy/ opel jer lah) yang tahu, Nabira ni ada satu kelemahan iaitu kelambu akan jatuh. tp kes kereta aku lain sebab aku dah cucuk jarum, tapi di sini bukan isu itu, tetapi isu getah di sebelah kiri belakang kereta aku (pintu) dah tercabut. yang warna putih tu ialah plaster, supaya ia tak terlondeh ke bawah...hehehe lawak lawak, kenapa uzur sangat kereta aku...




Yang ni mungkin tidak berapa jelas, lokasi ialah cermin sebelah kiri depan (sebelah passenger) tinted nya dah mengelupas...ini sure kena tukar baru. but not budget yet. selagi boleh pakai, aku pakai dulu laaaaaa.....




Nah kita terjah steering plak... biasa lah both side, bahagian horn tu sure carik, terkopak. banyak dah yang kena ni... nak repair orang kata just tukar cover tu..harga buat masa sekarang ialah rm120. buat di ecotec, di sunway pyramid.



eerrmmm nak cakap pun malas. ada nampak tak? keretakan pada cermin depan kereta aku tu. sebulan baru tukar insuran (tanpa insured wind screen) berlaku lah tragedi ni, berlaku kat jabor semasa pulang dari KL ke Terengganu. Nasib baik cermin sekurit, 2 layer so boleh lah tahan setahun lagi.




Tengok kat depan? papan plat dah nak tercabut kan...alahai yang ni pun aku boleh ignore. sebenarnya ia terjadi ekoran, tayar kereta aku tu terjelus dalam lumpur menyebabkan bumper depan terangkat dan secara langsung papan plat tu tercabut.



woooiii.... ini baru terjadi semalam. 19jun2011. terjadi apabila aku reverse dan secara tak sengaja ada satu bonggol tu, terkena bawah bumper tu....ekoran keretakan yang telah berlaku pada foglamp ni..terus menyebabkan ia pecah. walau bagaimana pun lampu still berfungsi seperti biasa.




Lip bawah lampu, dah patah dia punya klip. dah lama dah ni..tapi aku still buat tak tahu jer, mahal wor benda alah ni...cecah rm200 gak... giler aaah.



Yang ni skirting sebelah kiri, tercabut, akibat pecah ekoran pelanggaran ntah apa2 ntah. bila letak 5M double side saletape, dan di kacip dengan pin, ia tetap tidak rapat, dan masih terkopak. i have no choice, masa yang terhad, so aku hold seketika, perlu beli 3M lagi dan buka,, dan lekatkan lagi..tp soon. (orang lain buat, aku yang kena settle kan) biasa lah, kereta orang, tiada siapa mahu ambil cakna. lain lah kereta sendiri, langgar lubang pun tak mahu.



Kesan calar, ini terjadi apabila ada lah sebuah kereta kancil parking tepi kereta aku, tut tut bila kuar jer terus geserkan bumper kereta dia kat kereta aku....



Cap rim, ini pun boleh lost. aku pun tak tahu kemana dia menghilang. nak tak nak terpaksa pakai juga.... nak beli rim baru? buang tabiat ke?



INi sambungan yang tadi punya sebelah kiri skirting, tapi yang ini yang belakang tadi yang depan.




Ini kesan calar accident yang langgar aku dari belakang. (lokasi belakang kanan, bawah lampu yang pecah tu).




so nasihat aku pada diri aku sendiri elok2 lah jaga kenderaan sementara masih ada, tapi bagi aku sekarang, maintain engine lebih baik daripada mencantikkan luaran kereta tu.

oklah....sekarang semua spare part akan di update dari semasa ke semasa....


 Airmass sensor... average harga dalam RM800...fungsi adalah mengawal angin untuk masuk ke Throttle body... boleh dicuci tetapi kena hati2...sebab kat dalam tu ada sensor (sebesar kepala mancis)...
 di mana terletaknya airmass sensor.... sambungan daripada air filter ke throttle body...
 kalau kereta anda sensor ini menyala.... kemungkinan besar adalah disebabkan O2 sensor, ada dua O2 sensor.. depan dan bawah...bersambung dengan ekzos... kadang-kadang faktor petrol, kadang-kadang kerana minyak kotor,..kadang-kadang kena tukar fuel filter.
 valve aircond...kalau rosak (seperti gambar di bawah)... boleh saja di pateri kan...


 untuk bateri...sukatan eeeh....
 alternator untuk Chevrolet Nabira.....
 Alternator untuk Opel Zafira (yang di tunjukkan anak panah tu ialah decoupler.... kalau tak pasang pun tak apa....
 anak panah no 2  tu... InSP menyatakan Inspection untuk kereta siap sedia untuk di hantar servis. biasa di set oleh Tech II samada untuk servis 5 ribu atau 10 ribu. untuk hilangkan secara manual ialah
1. tekan butang yang dekat odometer tu (hold)
2. on suis...tetapi jangan hidupkan engine.
3. tunggu klip2 kat InSP tu...
4. lepas tu Klik sekali untuk 5ribu... 2 kali untuk 10ribu.
 Ignition coil...harga sekarang average ialah RM1900..kalau buatan china atau OEM dalam RM400. Sympton dia...kereta macam henjut-henjut....
 kalau aircond tak sejuk...try lah check ni.... pollen filter... yang kanan tu... yang lama tak tukar... locate ia kat dalam bawah deshboard sebelah penumpang depan.
 Model subaru traviq... khas untuk keluaran Japan.

NASIHAT kepada yang bakal membeli Nabira secondhand... pastikan kereta yang hendak dibeli itu mempunyai "security code" daripada pemilik asal.. gambar di bawah ni adalah contoh kad security code.. (kalau tiada kad ini, kalau di bagitahu no code pun sudah memadai)... jika pemilik asal telah menghilangkan security code ini, ada berhak mendapat potongan harga asal nabira itu RM1000 lagi.. jika dia jual RM30,000. maka anda berhak mendapat harga RM29,000. sebab security code ini penting jika anda ada masalah ECU, atau sebarang kerosakan lain yang memerlukan security code.
harap maklum...


Nama atau workshop yang terpilih bagi Nabira/Zafira.
ini sekadar cadangan dan rekomen sahaja... apa2 pun jika dah ada workshop  yang ok... tiada masalah.

1. Ecotec - Subang Jaya - owner Amir (017-8809410)
2. Melvin Bangi, atau SC bangi
3. Johor - Teraju Megah
4. Kelantan - (Belakang Sutera Inn- Kota Bharu) - Azhan
5. Kuantan - Sabri 0193107203
6. Melaka - Din DS Auto 019-6553108
7. Din Kota Kemuning - MS oil auto servis seksyen 33 shah alam - 017-6796225
8. Kepala Batas - Hj Sukri 012-4230084    


KEPADA SESIAPA YANG BERMINAT NAK JOIN GROUP WHATSAPP UNTUK NEW OWNER NABIRA BOLEH LAH BAGI NO HP WHATSAPP DAN NAMA... INSYAALLAH..SAYA AKAN ADD. - Group ini semua owner baru bagi Nabira, maka boleh la kongsi masalah, pengalaman dan lain-lain. (NAMUN HARUS DI INGAT, GROUP WHATSAPP INI HANYALAH GROUP UNTUK PEMILIK-PEMILIK BARU NABIRA/ZAFIRA ATAU YANG DAH LAMA ADA NABIRA TAPI TIADA GROUP ATAU KAWAN UNTUK BERKONGSI MASALAH, JUGA UNTUK CARI KENALAN, TETAPI TIDAK BOLEH POST-POST BERKENAAN POLITIK, HAL-HAL LUCAH, KERANA DALAM GROUP INI TERDAPAT PEMILIK NABIRA/ZAFIRA PELBAGAI LAPISAN DAN JANTINA). TQ


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...